Przekonano się np, że dzieci żyjące w monotonnym, pozbawionym oddziaływań środowisku sierocińców, bardzo zaniedbane, którym nie dostarcza się dostatecznie różnorodnych bodźców, odznaczają się później niską inteligencją, mają trudności z nauką, słabą zdolność skupiania uwagi itp. W literaturze psychologicznej cytuje się m. in. badania prowadzone w sierocińcu w Teheranie, gdzie dzieci, wychowywane w warunkach daleko idącej izolacji od bodźców zewnętrznych, wykazywały głębokie opóźnienie rozwoju. Różne niekorzystne zmiany w rozwoju umysłowym zaobserwowali psychologowie również u dzieci chowanych w źle prowadzonych żłobkach, w których nie dbano o zapewnienie dziecku okazji do zetknięcia się z różnorodnym materiałem bodźcowym. Do prawidłowego uformowania przesłanek spostrzegania — schematów percepcyjnych — nie wystarczy jednak dostarczać dziecku różnorodne informacje; dziecko musi mieć możność reagowania czynnego. Spostrzeganie wymaga aktywności.
