Dzieci młodsze nastawione są do otaczających je przedmiotów i zjawisk bardzo realistycznie. Interesują się przede wszystkim światem rzeczy a nie światem idei i pojęć. Ich orientacja w rzeczywistości opiera się na bezpośrednim działaniu, na kontakcie zmysłowym z poznawanymi przedmiotami, a doświadczenie jest już dość bogate lecz odnosi się w głównej mierze do zupełnie konkretnych i jednostkowych faktów i zdarzeń. Dzieci w tym wieku wykazują nieraz zdumiewającą spostrzegawczosc, potrafią zauważyć szczegóły i drobiazgi uchodzące uwagi cz owie a dorosłego, pomijają natomiast ważne cechy zjawisk, gdyz me odróżniają jeszcze w dostatecznym stopniu tego, co istotne, od ubocznych ich własności Sprawia im również trudność ujęcie i zrozumienie obiektywnych stosunków łączących konkretne przedmioty, a tym bardziej myśli i idei zawartych w tekście opowiadania lub czytanki, zwłaszcza jeśli są to relacje logiczne, np. przyczynowo-skutkowe lub czasowe, a me naocznie dostrzeaalne związki przestrzenne.
