Z chwilą podjęcia obowiązku szkolnego dziecko zostaje poddane oddziaływaniom zupełnie nowego dla siebie środowiska. Pod wpływem systematycznego i planowego nauczania i wychowania w szkole dokonują się w jego psychice zasadnicze zmiany i przeobrażenia. Kończy się okres beztroskiego dzieciństwa, światem wewnętrznym dziecka zaczynają rządzić nowe prawa.Przystosowanie się do wymagań szkoły jest niezbędnym warunkiem dalszych postępów w rozwoju umysłowym, uczuciowym i społecznym dziecka, a zarazem ich wskaźnikiem i przejawem. Wskutek dużych różnic indywidualnych w tempie i rytmie rozwoju psychicznego nie wszystkie dzieci wstępujące do klasy pierwszej są w jednakowym stopniu przygotowane do podjęcia nauki. Stopień przygotowania zależy m. in. od tego, czy uczęszczały czy też nie do przedszkola, czy rodzice otaczali je należytą troską i opieką, czy przechodziły w dzieciństwie jakieś poważniejsze choroby itp.
