Jak wiadomo, podobne trudności z chwytaniem ma niemowlę. Otoczenie uważa na ogół, że wynikają one z braku odpowiednich sprawności ruchowych. Tymczasem, jak dowodzą tego przytoczone badania, powód to nie jedyny, okazuje się bowiem, że kierowanie ruchami za pomocą wzroku wymaga osobnego uczenia się, przy czym przesłanką tego uczenia się jest określone doświadczenie percepcyjne. Zwróćmy uwagę, jak wolno doświadczenie to się gromadzi; dla rozpoznania prostego przedmiotu — butelki — potrzeba aż 33 powtórzeń! Przytoczone fakty wyraźnie wskazują, że przesłanką widzenia, a sze- rzej — spostrzegania, jest powtarzanie się określonych doświadczeń, które pozostawiają trwałe ślady w systemie nerwowym. Innymi słowy, określone informacje muszą dochodzić do nas wielekroć, aby stworzyć odpowiednie urządzenia odbiorcze — tzw. schematy percepcyjne. Dopiero po utworzeniu takich schematów możliwe jest szybkie i precyzyjne spostrzeganie.
